Presedíte hodiny pri počítači? Zatepľujte, kým je čas!

Prišiel deň D. Sadla som si pohodlne do kresla, oprela chrbát a čakala na procedúru … Mám rada tieto chvíľky na pedikúre, pretože si môžem nezáväzne podebatovať,  alebo na hodinku vypnúť a neriešiť žiadne pracovné problémy.

Tentokrát sa však naša debata nekrútila okolo detí a receptov ako obvykle. Moja pedikérka ma privítala s informáciou, že naše ďalšie stretnutie je …v nedohľadne, pretože ju čaká operácia, ktorá síce bude rýchla, ale rekonvalescencia po nej potrvá 2-3 mesiace.

Predstava mojich nôh po 3 mesiacoch nebola nijako optimistická, ešte viac ma však trápila otázka: čo prinúti ženu podnikateľku-živiteľku rodiny, na 3 mesiace opustiť klientky, 3 mesiace nezarábať a venovať sa svojmu zdraviu? Máme celkom priateľský vzťah, a tak som sa spýtala, čoho sa operácia týka.

Odpoveď ma naozaj prekvapila. Ani som netušila, že aj profesionálne pedikérky môžu mať takéto problémy. Doteraz som si myslela, že tento zdravotný problém je výsadou tých, ktorí presedia hodiny pri počítači.

privacy-policy-510739_1280

Ak je z vás v tejto chvíli pravá počítačová maniačka, potom celkom iste zamestnávate svoju dominantnú ruku stereotypnými činnosťami (práca s klávesnicou a myšou). Ak tieto činnosti vykonávate permanentne – ruku preťažujete a môžete si privolať ochorenie, ktoré ju poškodzuje – syndróm karpálneho tunela.

Tento problém postihuje ľudí, ktorí manuálne pracujú s náradím a pritom majú nepriaznivú polohu rúk (ohnutie dlane v zápästí do maximálnych polôh) a opakovanou činnosťou pri tom preťažujú ruku: pri práci s nožnicami, skrutkovačom, kliešťami, s motorovou pílou, vibračným kladivom, ľudia hrajúci na strunové nástroje, sekretárky a programátori pracujúci dlhé hodiny pri počítači, maséri, kuchárky …

 Povedané rečou odborníka:

„Syndróm karpálneho tunela je ochorenie, ktorého príčinou je stlačenie tzv. stredového nervu – nervus medianus v oblasti zápästia, čím dochádza k poruche toku endoneurálnej tekutiny ako aj prekrvenia nervu. Nerv prechádza v oblasti zápästia zúženým miestom tzv. karpálnym tunelom spolu so šľachami ohýbajúcimi prsty a palec. Tu z rôznych príčin dochádza k jeho stlačeniu buď zhrubnutím väzivových štruktúr kryjúcich tunel alebo zmožením tkaniva vo vnútri tunela…“

Zdroj: http://www.lmclinic.sk/sk/chirurgia-ruky/syndrom-karpalneho-kanala/

Príznaky?

Ako zistíte, že máte problém? Bolesti ruky vás sprevádzajú najmä pri práci, neskôr aj v čase, keď ruku nenamáhate, dokonca aj v noci, ruka vám slabne, pociťujete mravčenie v prstoch, ktoré vám „drevenejú“ – neviete uchopiť predmety, zapnúť gombík. Ak už problém máte, rozhodne navštívte lekára!

Liečba?

Neinvazívna liečba spočíva v aplikovaní vitamínov B6 a horčíka, lieky pôsobiace proti zápalom, ľadové obklady, injekcie na zníženie opuchu a bolesti, fyzioterapia, liečba ultrazvukom, magnetoterapia alebo nahrievanie postihnutého miesta biolampou. Radikálnou liečbou sa rozumie operácia, ktorá spočíva v „preťatí“ KT na doporučenie lekára odborníka po nutných vyšetreniach.

heart-665185_1280

Prevencia, prevencia, prevencia.

Ak patríte k ľuďom, ktorí pri počítači strávia dlhé hodiny, mali by ste zbystriť pozornosť už pri prvých príznakoch – neignorujte ich, venujte sa včas prevencii! Ak sa na tento problém pozrieme očami počítačovej maniačky, pomôcť vám môže niekoľko dobrých rád:

Niekoľko možností, ako rozcvičiť stuhnuté ruky:

  • uvoľňujte – spustite ruky vedľa tela a poriadne vytraste
  • uvoľňujte – krúžte zápästiami, ruky zovrite v päsť
  • posilňujte – stlačte ruky v päsť a následne ich otvorte a napnite prsty – opakujte 5-10x
  • posilňujte – opakovane stláčajte gumové posilňovacie kolieska (dostať v športových potrebách)
  • napínajte – spojte prsty v predpažení, dlane vytočte od seba a napnuté paže ťahajte dopredu a následne nad hlavu
  • napínajte – spojte prsty za chrbtom a s pomalým predklonom napnuté paže ťahajte za seba
  • naťahujte – vystrite pažu nad hlavu, ohnite ju v lakti a spustite k chrbtu – lakeť zatláčajte druhou rukou smerom dozadu, ruky vystriedajte
  • naťahujte – elastický gumový pás naťahujte oboma rukami pred aj za telom, nad hlavou … ako vás len napadne

Chcete viac možností? Internet je plný tipov a nápadov, ako pri počítači neprísť o zdravie, len na ne netreba zabúdať.

Presvedčivým znakom, že je ruka v poriadku je napr. tento cvik: natiahnite palec ruky cez dlaň tak, že sa ľahko dotknete koreňa malíčka tej istej ruky.

A ako je to s tým zatepľovaním?

Áno, aj pri počítači má zateplenie svoj význam – takže zatepľujte, kým je čas  … ;o)

hours-343191_1280

 

Monika Gahérová

 

Pre všetky zvedavé ženy

články, ako skrotiť svoj PC

 

Monika Gahérová
Práca s počítačom, ale najmä s textom, je mojou vášňou. Chcem, aby sa aj pre ostatné ženy stalo prirodzené párkrát kliknúť a vyriešiť problém, skrotiť svoj počítač, nezblázniť sa, keď si word robí čo chce. Môj príbeh si prečítajte tu >>
Komentáre
  • eBOOK

    Čo dokáže začiatočník, keď sa pustí do písania? Robíte tieto chyby aj vy? ZBAVTE SA ICH!

    11_chyb_word copy

  • NAJNOVŠIE PRÍSPEVKY
  • FACEBOOK
  • Kategórie