Ako prepašovať systém do komunikácie s klientom

Biznis bez klienta nepôjde, to vám je jasné. Ako ho do biznisu priviesť, ste tiež odomňa už veľakrát počuli. No a múdrostí okolo e-mailingu nájdete na internete viac než dosť. Aaaa, vy viete, že je fajn posielať klientovi e-maily, ale neposielate, lebo nechcete „otravovať“.

Alebo v podnikaní dávate o sebe vedieť – že existujete, čím se zaoberáte a ako môžete byť iným ľuďom prospešný, ale robíte to nárazovo, sem-tam, čo poriadok/systém vo vašej komunikácii nespraví.

Toto je jeden z najväčších biznis-bubákov, ktoré strašia aj mojich klientov. Ako prepašovať systém do komunikácie s klientom?

Na konzultáciách s mojími klientkami často dostávam otázky:

  1. Kedy posielať e-maily a koľko ich má byť?
  2. O čom v nich hodiť reč?
  3. Pre koho obsah tvorím?
  4. Ako získať e-mailové adresy?

Dnes sa pozrieme na to, ako do komunikácie s klientom prepašovať systém. Lebo áno, aj pri e-mailingu platí, že ak mu rozumiete, všetko je zrazu ľahké a jasné ako facka a ak to robíte správne, klient si vás zapamätá.

Kedy posielať e-maily?

Aj keď univerzálny a jediný správny návod na vytvorenie fungujúceho a efektívneho e-mailingu a marketingových kampaní neexistuje, je potrebné vždy sledovať reakcie vašich zákazníkov.

Počet závisí aj od toho, aký e-mailing práve riešite: po magnete? Pred kampaňou? Pravidelné pripomenutie sa?

Ja to robím tak a zvyčajne to odporúčajú aj rôzne zdroje literatúry:

  • 1 magnet a niekoľko naväzujúcich e-mailov zo série „starostlivosti o klienta“ alebo uvítacia séria
  • 1 predajná kampaň a niekoľko predajných e-mailov pred kampaňou a …
  • newsletter – dlhodobejšia séria e-mailov, aby ste zostali klientovi na očiach (2 až 3 e-maily mesačne…) tu pomôže napr. aj dať na svoje pocity: skúste sa sami seba opýtať nasledujúcu otázku: Koľko správ od rovnakého odosielateľa by ste zniesli v priebehu jedného mesiaca či týždňa bez toho, aby to vo vás vyvolalo negatívnu emóciu?  

Každá séria e-mailov sleduje iný / svoj cieľ – poučiť, predať, zabaviť a udržať si pozornosť, preto sa líšia rozsahom aj obsahom.

Obsah – o čom to bude?

Podľa situácie z predchádzajúceho bodu prispôsobíme obsah. Databázu nestačí len mať. Aby bola živá, aktívna musíte jej dodávať obsah, o ktorý majú vaše „kontakty“ záujem. Neposielajte im len tak niečo, lebo sa to „patrí“. Čím kvalitnejšie info im dáte, tým dlhšie vám zostanú verní.

V e-mailoch ponúknite hodnotné info, informujte o nových článkoch na blogu, odhaľte kúsok zo zákulisia, predstavte váš tím, …

Pre koho tvorím?

Ak už máte zásobu kontaktov, vždy ich roztrieďte do skupín (segmentov). Obsah im vždy šite na mieru a snažte sa im posielať informácie, o aké majú v danej chvíli záujem. Nebojte sa skúšať a testovať.

Najlepší spôsob, ako zistiť, aký obsah by vašich odberateľov mohol zaujímať, je opýtať sa ich. Poslať im napr. dotazník, urobiť anketu vo FB skupine, alebo poslať jednoduchý e-mail s otázkami a ako poďakovanie im dať niečo z vášho know-how zdarma.

Na základe výsledkov tak zistíte, čo na vašu cieľovú skupinu funguje najviac a môžete sa vrhnúť na e-mailing – aktívne, pravidelne a dlhodobo. Mali by ste vedieť čo najviac o svojom klientovi.

Ak máte práve „tvorivé okno“, využite e-mailovú sériu Nakopnite svoje nápady, ktorá vám pomôže nielen s obsahom / AKO, ale aj s identifikáciou vášho klienta / KOMU.

Ako získať kontakty?

Vymieňajte svoje know-how za kontakty. Je fajn mať na webe niekoľko magnetov zdarma, ktoré oslovujú rôzne cieľové skupiny a ktoré presne riešia ich potreby. Zapojte magnety zdarma tým, že vediete klienta na ďalší krok cez formulár a tlačítko: vloží do registračného formulára svoj e-mail a vy mu pošlete magnet, o ktorý má záujem. Toto všetko sa udeje na „pristávacej stránke“ (landing page). Návod, ako si takú stránku pripraviť, nájdete v mentoringu Ladíme cestu klienta >>>

Napríklad, ak vlastníte e-shop, môže to byť link na produkt vo Vašom e-shope. Ak máte pohybové štúdio, môžete dať 1 lekciu zdarma, alebo kupón na lacnejšie vstupné na online/offline prvú lekciu.

Magnet môžete ponúknuť naozaj v rôznej podobe/forme, vždy odporúčam držať sa toho, čo je pre vás prirodzené a v čom sa cítite OK:

  • 2–3 stránkové textové PDF,
  • krátke video s úvodnými informáciami,
  • videonávod, ako si niečo pripraviť, vytvoriť,
  • check list – odfajkávací zoznam,
  • webinár,
  • článok …
  • online katalógy,
  • kupóny,
  • odborné e-booky, príručky,
  • kreatívne infografiky,
  • prieskumy,
  • prípadové štúdie (ukážka na konkrétnom príklade z praxe, ako sa dostať z bodu A do bodu B)

Na offline akciách – veľtrhoch, konferenciách a pod. – získavame kontakty priamo na mieste predaja, osobný kontaktom, vizitkami, reklamnými predmetmi … osvedčili sa aj súťaže: priamo na mieste vyplnia účastníci dotazník, ktorý je zlosovateľný v tombole/súťaži.

A ČO EŠTE môže byť pútačom pre klientov?

Nezabudnite ani na vizuálnu stránku – vaše e-maily by mali pútať aj graficky. Jeden obrázok povie viac, ako 30 riadkov husto popísaného textu, kde v 25. riadku je schovaná výzva na preklik. Pár návodov, ako pracovať s grafikou nielen pre svoj magnet, nájdete tu >>>

Ak nemáte k dispozícii dvorného grafika, postačí aj progam Canva. V nej nájdete množstvo predpripravených dizajnov, ktoré urobia vaše maily efektívnejšími a oku lahodiacimi.

Máte na svojom webe magnet? Niečo, za čo vám klient ochotne nechá svoju e-mailovú adresu? Lebo MAGNETOM TO VŠETKO ZAČÍNA. To je začiatok každej fungujúcej cesty klienta, kliknite, ak neviete ako na to.

Ako to využívam v praxi ja?

Mám na webe niekoľko magnetov, viažúcich sa k túžbam alebo problémom mojich klientov. K téme e-mailingu napríklad tento >>>

Monika Gahérová
TEXTujem a pomáham v online klientom s obsahom - magnety, predajky, check listy, landing page vyladím tak, aby hovorili rečou klienta. Mojou srdcovkou sú magnety, ktoré vám budú napĺňať e-mailovú databázu. Ráčte vstúpiť>>

AKTUÁLNA FEBRUÁROVÁ téma: MAGNET AKO SKVELÝ MARKEŤÁK

krátky sprievodca, v ktorom si ujasníte, čo robí MAGNET magnetom a bez čoho by ste magnet do sveta nemali púšťať, čo musí obsahovať, aby vám napĺňal e-mailovú databázu a privádzal klientov na web

v ŠTUDOVNI môžete študovať so mnou alebo svojím tempom - čakajú tam na vás prednášky a návody, hľadajte tému "MAGNET".